Saturday, September 02, 2006

= d) pastel – kriedový – musí sa fixovať, aby sa nezničil po dokončení
– vyzerá ako farebná krieda
– voskový – špeciálny papier – zvyčajne už má nejakú farbu

- v modernom umení sa mení spôsob v nanášaní farieb
- 1) špachtľou
- 2) cez šablóny
- 3.) keď sa do maľby vnášajú iné prvky – piesok, noviny, kúsky tapiet – maľba blízka koláži v kubizme
- špeciálny druh maľby – action paiting – akčná maľba – farba sa vnáša zaujímavých spôsobom – akoby „tancom“
- = predstav. Jackson Pollock
- informel[enformel] – maľba, ktorá je maľovaná na výraznú podkladovú štruktúru
- = predstav. Jean Dubufet
- spôsob zobrazenia vo VU rozlišuje:
- 1) realistický – vtedy keď je až prehnaný „vidíme to, čo sme nevideli“ – naturalisticky hyperbolizované
- 2) štylizovaný – upravená farba, ktorá môže byť nereálna al môže mať upravený tvar
- 3) abstraktný – pracuje sa len s farbou a tvarom a nevieme identifikovať námet, len o pocitoch
- Námety
- = a) žánrové scény
- = b) mytológia, alegória
- = c) biblické námety
- = d) portrét
- = e) zátišie – fauna a flóra
- – jedlo a pitie - Caravaggio
- – hudobné nástroje
- = f) krajina – mesto
- – pobrežie
- – architektúra
- = John Constable – plenérová maľba – spája 2 typy námetov – napr. námet vznešený (katedrála) a námet obyčajný (pasúci sa dobytok) – realizmus – 2/3 obrazu zaberá obloha.
- = Wiliam Turner – dielo – Dážď, para, rýchlosť – len v náznakoch, nie sú vidieť presné tvary
- = Clode Monet – najznámejší krajinomaliar – dielo – Impresia vychádzajúce slnko
- = Vincent van Gogh – vzdialené od normálneho, reálneho sveta