film
Ponořil se do práce; se svými spolupracovníky z Feast Of Friends
se pustil do příprav nového filmu a dohlížel na vydání knih The
Lords a The New Creature (téma Morrisona coby básníka bude
probráno později). Média mezitím volala po krvi... a zdálo se, že
oleje do ohně přilévají i Jimovi obdivovatelé, jako například
Fred Powledge v dubnovém čísle časopisu Life: "Na veřejnosti a na
deskách budí dojem, že je náladový, temperamentní, že má
povznesenou duši a že je čímsi nadopovaný. Jakmile ho uvidíte při
vystoupení, uvědomíte si, že také vypadá nebezpečně, což se u
básníka může zdát rozporuplné."
V květnu spatřil světlo světa další singl, "Tell All The People",
z chystané desky "The Soft Parade". Stejně jako předešlé dva
singly, i tento napsal Krieger; objevuje se tu orchestrální
(dechové) aranžmá a skladba je celkem skličující. Na žebříčcích
se dostala na 57. místo. Když bylo následujícího měsíce vydáno
album "The Soft Parade", ukázalo se, že je právě takovým
zklamáním jako singly, a sklidilo vesměs kritické ohlasy.
Dřívějšího standardu dosáhla pouze titulní píseň a "Shaman
Blues"; zbytek alba byl - jako celá kapela - bez jednoznačného
směřování. Morrison se ve většině skladeb projevuje jako znuděný
trouba. Je možné, že k experimentům s orchestrem sáhli ze
zoufalství - zjistili, že nevědí, kam dál.
"Nám se to líbilo, ale nikomu dalšímu už ne," připustil později
Krieger. Densmore měl z nahrávání kladný dojem: "Když jsme
točili, bylo to skvělý... utratili jsme při tom víc než osmdesát
tisíc dolarů - dělali jsme si vlastního Seržanta Peppera.* Jenom
na ukázku, jak daleko se to dostalo - poslali jsme pro dva
šumaře, Jesse McReynoldse a Jimmyho Buchanana, až do Severní
Karolíny, aby nahráli jediné sólo v jediné písni." Ale dokonce i
on uznává, že výsledek má do jejich nejlepší tvorby daleko. "V tu
chvíli se mi to zkrátka líbilo," říká prostě.
V roce 1970 se Morrison o albu vyjádřil následovně: "Nějak se to
vymklo z rukou a natáčení trvalo hrozně dlouho. Natáhlo se to na
devět měsíců. Album má být jako kniha povídek, spojených
navzájem, má být jednotné ve stylu a náladě, a právě to "The Soft
Parade" chybí."
Skutečnost, že se Morrison na albu tak málo podílel, je podivná,
vezmeme-li v úvahu jeho víru - kterou v té době vyjářil v jednom
rozhovoru -, že desky "nahradily knihy... a filmy. Film můžete
vidět jednou, možná dvakrát, potom ještě v televizi. Ale album má
větší vliv než jakákoliv jiná současná forma umění. Každý je do
nich blázen, a některá posloucháte třeba padesátkrát. Měříte svůj
mentální vývoj svými deskami." A právě o vývoj - pokrok - podle
něj v kapele šlo; komerční úspěch se dostavil víceméně nechtěně.
Jim stále silněji odmítal posedlost gramofonového průmyslu po
hitových singlech. "Myslím, že tříminutový singl je k ničemu."
Často komunikoval s tiskem, poskytl obšírný rozhovor Jerrymu
Hopkinsovi pro Rolling Stone (a byl nesmírně potěšen, když byla
do článku zařazena i jeho báseň, podepsaná James Douglas
Morrison, básník). Pronásledovala ho generace jeho rodičů a
potřeboval podporu svých vrstevníků. Michael Cuscuna v časopise
Down Beat zaznamenal: "V Jimovi Morrisonovi jsem ke svému
překvapení objevil nádhernou lidskou bytost, jež se stala obětí
senzacechtivosti médií a obtěžování hloupých novinářů. Tentýž Jim
Morrison je podle všeho lapen v kolotoči úspěchu, na veřejnosti
musí udržovat svůj image, zatímco jeho hluboké hudební a
filmařské nadání zůstává přidušeno a nevyužito." Jim si byl vědom
ironie svého postavení, chycen na hranici mezi uměním a řemeslem,
přičemž tlak na něj byl vyvíjen z obou stran. "Beru sám sebe jako
inteligentní bytost s duší klauna, která mě neustále nutí
v nejdůležitější chvíli všechno zpackat."
Skupina stále ještě mohla koncertovat po klubech a malých sálech,
promotérům platila zálohy na případné problémy se zákonem a
vystupovala obvykle pod bedlivým dohledem místních strážců
zákona. Výsledkem bylo, že jejich koncerty byly mnohem sevřenější
a skromnější, ukázněnější - dobrá rocková show, nikoliv
existenciální katarze. Několik vystoupení měli i v Mexico City...
a dokonce i Morrison byl ohromen tamějším ohlasem na "The End";
při oidipovské části skladby publikum vesele zpívalo s sebou.
("The End" byla v Mexiku hitem, což vypovídá mnohé o aztéckém
katolicismu.)
Po návratu odehráli dva triumfální koncerty v Aquarius Theater
v Los Angeles, které Elektra natáčela pro případné budoucí živé
album ("Soft Parade" přineslo značnou ztrátu a živá deska ji
mohla trochu zmírnit). Vystoupení sklidila nadšená hodnocení.
Ale pro Morrisona se radost z vystupování nadobro vytratila.
"Takzvaná vystoupení pro mě nikdy nebyla hrou. Byla to otázka
života a smrti, pokus komunikovat, zapojit spoustu lidí do
soukromého světa myšlenek. Už nemám pocit, že takovou muziku
dokážu nejlíp zprostředkovat koncertem. Ta víra je pryč."
Morrison Hotel
se pustil do příprav nového filmu a dohlížel na vydání knih The
Lords a The New Creature (téma Morrisona coby básníka bude
probráno později). Média mezitím volala po krvi... a zdálo se, že
oleje do ohně přilévají i Jimovi obdivovatelé, jako například
Fred Powledge v dubnovém čísle časopisu Life: "Na veřejnosti a na
deskách budí dojem, že je náladový, temperamentní, že má
povznesenou duši a že je čímsi nadopovaný. Jakmile ho uvidíte při
vystoupení, uvědomíte si, že také vypadá nebezpečně, což se u
básníka může zdát rozporuplné."
V květnu spatřil světlo světa další singl, "Tell All The People",
z chystané desky "The Soft Parade". Stejně jako předešlé dva
singly, i tento napsal Krieger; objevuje se tu orchestrální
(dechové) aranžmá a skladba je celkem skličující. Na žebříčcích
se dostala na 57. místo. Když bylo následujícího měsíce vydáno
album "The Soft Parade", ukázalo se, že je právě takovým
zklamáním jako singly, a sklidilo vesměs kritické ohlasy.
Dřívějšího standardu dosáhla pouze titulní píseň a "Shaman
Blues"; zbytek alba byl - jako celá kapela - bez jednoznačného
směřování. Morrison se ve většině skladeb projevuje jako znuděný
trouba. Je možné, že k experimentům s orchestrem sáhli ze
zoufalství - zjistili, že nevědí, kam dál.
"Nám se to líbilo, ale nikomu dalšímu už ne," připustil později
Krieger. Densmore měl z nahrávání kladný dojem: "Když jsme
točili, bylo to skvělý... utratili jsme při tom víc než osmdesát
tisíc dolarů - dělali jsme si vlastního Seržanta Peppera.* Jenom
na ukázku, jak daleko se to dostalo - poslali jsme pro dva
šumaře, Jesse McReynoldse a Jimmyho Buchanana, až do Severní
Karolíny, aby nahráli jediné sólo v jediné písni." Ale dokonce i
on uznává, že výsledek má do jejich nejlepší tvorby daleko. "V tu
chvíli se mi to zkrátka líbilo," říká prostě.
V roce 1970 se Morrison o albu vyjádřil následovně: "Nějak se to
vymklo z rukou a natáčení trvalo hrozně dlouho. Natáhlo se to na
devět měsíců. Album má být jako kniha povídek, spojených
navzájem, má být jednotné ve stylu a náladě, a právě to "The Soft
Parade" chybí."
Skutečnost, že se Morrison na albu tak málo podílel, je podivná,
vezmeme-li v úvahu jeho víru - kterou v té době vyjářil v jednom
rozhovoru -, že desky "nahradily knihy... a filmy. Film můžete
vidět jednou, možná dvakrát, potom ještě v televizi. Ale album má
větší vliv než jakákoliv jiná současná forma umění. Každý je do
nich blázen, a některá posloucháte třeba padesátkrát. Měříte svůj
mentální vývoj svými deskami." A právě o vývoj - pokrok - podle
něj v kapele šlo; komerční úspěch se dostavil víceméně nechtěně.
Jim stále silněji odmítal posedlost gramofonového průmyslu po
hitových singlech. "Myslím, že tříminutový singl je k ničemu."
Často komunikoval s tiskem, poskytl obšírný rozhovor Jerrymu
Hopkinsovi pro Rolling Stone (a byl nesmírně potěšen, když byla
do článku zařazena i jeho báseň, podepsaná James Douglas
Morrison, básník). Pronásledovala ho generace jeho rodičů a
potřeboval podporu svých vrstevníků. Michael Cuscuna v časopise
Down Beat zaznamenal: "V Jimovi Morrisonovi jsem ke svému
překvapení objevil nádhernou lidskou bytost, jež se stala obětí
senzacechtivosti médií a obtěžování hloupých novinářů. Tentýž Jim
Morrison je podle všeho lapen v kolotoči úspěchu, na veřejnosti
musí udržovat svůj image, zatímco jeho hluboké hudební a
filmařské nadání zůstává přidušeno a nevyužito." Jim si byl vědom
ironie svého postavení, chycen na hranici mezi uměním a řemeslem,
přičemž tlak na něj byl vyvíjen z obou stran. "Beru sám sebe jako
inteligentní bytost s duší klauna, která mě neustále nutí
v nejdůležitější chvíli všechno zpackat."
Skupina stále ještě mohla koncertovat po klubech a malých sálech,
promotérům platila zálohy na případné problémy se zákonem a
vystupovala obvykle pod bedlivým dohledem místních strážců
zákona. Výsledkem bylo, že jejich koncerty byly mnohem sevřenější
a skromnější, ukázněnější - dobrá rocková show, nikoliv
existenciální katarze. Několik vystoupení měli i v Mexico City...
a dokonce i Morrison byl ohromen tamějším ohlasem na "The End";
při oidipovské části skladby publikum vesele zpívalo s sebou.
("The End" byla v Mexiku hitem, což vypovídá mnohé o aztéckém
katolicismu.)
Po návratu odehráli dva triumfální koncerty v Aquarius Theater
v Los Angeles, které Elektra natáčela pro případné budoucí živé
album ("Soft Parade" přineslo značnou ztrátu a živá deska ji
mohla trochu zmírnit). Vystoupení sklidila nadšená hodnocení.
Ale pro Morrisona se radost z vystupování nadobro vytratila.
"Takzvaná vystoupení pro mě nikdy nebyla hrou. Byla to otázka
života a smrti, pokus komunikovat, zapojit spoustu lidí do
soukromého světa myšlenek. Už nemám pocit, že takovou muziku
dokážu nejlíp zprostředkovat koncertem. Ta víra je pryč."
Morrison Hotel
Labels: doors
<< Home