Friday, April 30, 2010

Jiří Mikulec

Členové je získávali za většinu náboženských úkonů, kterých se v bratrstvu účastnili.
Odpustky uděloval bratrstvům a některým literátským kůrům papež. Ve většině případů tak činil již několikrát
zmíněným breve s incipitem Cum sicut accepimus. Toto odpustkové privilegium, jehož dříve či později dosáhla
naprostá většina bratrstev, zaručovalo členům plnomocné odpustky v den vstoupení do bratrstva, v okamžiku
smrti a mimo to i každoročně ve výroční den bratrstva (tzv. hlavní svátek). Plnomocné odpustky představovaly
také, stejně jako již zmíněný karmelitánský škapulíř či generální absoluce, určitou možnost vyhnout se očistci.
Papež Innocenc XI. toto jejich působení výslovně zdůraznil v roce 1685 - pokud by po jejich udělení již člověk
nespáchal hřích a zemřel, jeho duše "přímou cestou beze všeho očistce do slávy nebeské by se dostala".25)
Věřící ovšem mohli získat plnomocné odpustky jen tehdy, nalézali-li se v tzv. stavu posvěcující milosti, tedy
vykonali zpověď a přijímání (s výjimkou umírajících, kteří již nebyli schopni se vyzpovídat; ti měli jen ústy či
srdcem vzývat jméno Ježíš). V případě plnomocných odpustků udělovaných ve výroční den konfraternity museli
věřící vedle svátostí zpovědi a přijímání také navštívit kostel, v němž bratrstvo sídlilo a zde se u bratrského
oltáře modlit "za úmysl církve". Kromě odpustků plnomocných udělovala zmíněná odpustková breve členům
bratrstev odpustky částečné za velké množství různých náboženských úkonů. Spolubratři a spolusestry bratrstva
sv. Otýlie v Pras kolesích mohli kupř. takové odpustky získat za modlení před bratrským oltářem během čtyř
menších výročních svátků, za doprovázení mrtvých ke hrobu, za účast na procesích, za přivádění hříšníků na
cestu spasení a za skutky milosrdenství. Vzhledem k tomu, že text papežského odpustkového privilegia se u
jednotlivých bratrstev lišil jen v maličkostech, měli prakticky stejné možnosti získat odpustky za tyto úkony
členové stovek dalších bratrstev v Čechách i po celém katolickém světě.
Kromě odpustkových privilegií určeným bratrstvům měly některé konfraternity také privilegované oltáře, u
kterých byly slouženy jejich pobožnosti. Tato oltářní privilegia buď zaručovala odpustky těm, kteří konali u
daného oltáře svou pobožnost, nebo umožňovala přímé vysvobozování duší z očistce. Většinou to fungovalo tak,
že z očistce bylo každoročně vysvobozeno tolik duší zemřelých členů, kolikrát se u oltáře nadaného tímto
privilegiem sloužila v určené dny mše.
Představení bratrstev si dobře uvědomovali, že podpora duší v očistci je mocným magnetem, který může
konfraternitám přitáhnout množství členů. V tisku bratrstva Ježíš, Marie, Josef, které existovalo v Boru u
Tachova, jeho autor apeloval na potenciální členy právě touto funkcí. Napsal, že lidé po smrti nemohou příliš
počítat s podporou svých duší - chudí na to nemají a bohatí se v tom většinou nemohou na své příbuzné a známé
spolehnout, protože ti buď podléhají žalu, nebo mají spoustu starostí s přípravou pohřbu a o duši zemřelého v se
prvních dnech po jeho smrti příliš nestarají. Často se prý stává, že "z nepozornosti po mnoho týdnů a měsíců
nevzpomenou, že by měli duši zemřelého pomoci, nýbrž ji nechají trpět ukrutná muka v očistci". Naproti tomu
členové bratrstev se již od okamžiku své smrti podílejí na duchovním prospěchu bratrstva. Nejde jen o modlitby,
rekviem a odpustky, nýbrž také o všechny dobré skutky, almužny, půsty, umrtvování těla a ostatní zbožné činy,
které vykonává "tolik tisíc zbožných duchovních a světských osob a tedy [duše zemřelého] může být o mnoho dní,
týdnů, měsíců, ba dokonce let dříve z očistce vysvobozena a dostane se tedy do nebe".26)
Vedle podpory v posmrtném životě nabízela bratrstva v souvislosti se smrtí i něco možná méně duchovního,
pro běžného člověka však také velmi důležitého - honosné pohřby. Pokud ničím jiným, byly honosné účastí,
protože prakticky každé regule nařizují členům doprovázet zemřelé příslušníky bratrstva na jejich poslední cestě.
Konfraternity ovšem většinou dbaly na to, aby jejich pohřby byly skutečně skvostné, jak ještě uvidíme v
následující kapitole věnované činnosti bratrstev.

Labels: