Wednesday, November 30, 2005

Celý

transport slona od německých hranic až do zoo byl proto reklamně využit (proto také trval od 4.30 do 20.00 hod.), stejně jako jeho slavnostní předání 24. 7. 1969. V době příchodu měřil Petr II. 137 cm a hmotnost byla asi 250 kg. Některé jeho míry: 21. 9. 1970 – 161 cm; 21. 9. 1971 – 186 cm; 21. 9. 1972 – 201 cm; 7. 3. 1973 – 209 cm; 6. 3. 1974 – 219 cm a 6. 3. 1975 – 227 cm. Přesná váha ze 7. 3. 1973 ukázala hmotnost 1790 kg.

Takto

sehrál Ota Plk šest žen Jindřicha VIII. a všechny veselé paničky Windsdorfské. Z dámských masek si Cimrman postupně vytvořil celou kolekci, kterou vlastně pokryl základní ženské charakterové typy. Každá maska měla své jméno, např. Nevinný kvítek, Blbá Julča, Děvče s ďolíčky, Děvče s ďolíčky od neštovic, Stará panna, Mladá panna, Surová Matra, Jana z myslivny, Jana z Arcu, Chudokrevná Soňa, Dáma s migrénou, Dáma s kaméliemi, Vzpurná Anežka. Tady mi dovolte jedu poznámku. Tato maska trochu dusila, takže herec pod ní vydržel sotva hodinu. Proto jí přezdívali Anežka hodinová-vzpurná. Kolekci masek uzavírá Šilhavá Olina, Pavlína diblík a Mužatka Irma.

Tuesday, November 29, 2005

Během

svého pobytu v Tokiu navštívil Cimrman i tradiční japonské divadlo Nó, kde mužští herci předvádějí ženské role pomocí masek. Po návratu do vlasti se mu tato inspirace velice hodila. Čelný protagonista jeho hereckého souboru Ota Plk, který po léta ženské role v jeho hrách ztvárňoval, stal se totiž s ubíhajícím časem naprosto nepoužitelným. Neboť na jeho povadlou tvář, plnou hlubokých vrásek a vysokých bradavic, bylo každé líčidlo krátké. Cimrman se proto rozhodl vyřešit tento problém maskou. Ukázalo se, že maska přináší mnoho výhod. Jeden herec mohl v jediném představení rychlým střídáním masek zastat hned několik ženských rolí.

Sunday, November 27, 2005

CESTA DO JAPONSKA

Ve hře Švestka, kterou uvidíte po přestávce a kterou diváci Cimrmanovy kočující společnosti shlédli poprvé o Velikonocích 1912, použil Cimrman jednu scénickou novinku - hereckou masku. Byl to bezesporu důsledek jeho cesty do Japonska.
Cimrman navštívil zemi vycházejícího slunce jako dealer firmy Nerez Trutnov, která vyráběla jídelní příbory. Měl za úkol přesvědčit Japonce o výhodách pojídání pokrmů vidličkou a nožem. Pro tento účel si nacvičil vtipný výstup, který předváděl v tokijských restauracích. Nechal si přinést dvě misky rýže, psací stroj a šachové hodiny. Stiskl časový spínač na prvních hodinách a předvedl, jak neúměrně dlouho trvá, pojídá-li se rýže tyčinkami. Potom uvedl v chod hodiny druhé a během několika sekund zhltl obsah druhé misky nožem a vidličkou. V ušetřeném čase zasedl k psacímu stroji a napsal báseň. Tu pak užaslým hostům restaurace přečetl. Přestože tyto básně nebyly umělecky na výši, vždyť často vznikaly během jediné minuty, a přestože byly v češtině, sklízely od stolujících Japonců velký potlesk. Pro zajímavost jednu přečtu:
Jamaha, Jamaha,
s tyčinkami námaha.
Fudžiama hirohito,
příbor nerez rychle sní to.
Okinawa Trutnov Kurily,
tora, tora, tora.

Literatura studentská:

písně – milostné, satirické
bajka O lišce a Džbánu
Píseň veselé chudiny ( hymna studentů ). o životě chudých studentů ( nemají peníze …)
berou to s humorem
veršovaná satira – Podkoní a žák – hádka, každý hájí své řemeslo, výsledkem bída na obou stranách
- výsměch a kritika chudáků, stud za chudobu, nenávist vyšší společnosti
B.Divadlo
- vzniká v kostelech, hry a oslavy ( Vánoc, Velikonoc……… )
konec 12. st. Svatojirské oficium – první drama ( klášter sv. Jiří oficium – krátký veršovaný text, který obsahuje život světce a vysvětluje nabož. svátky
14. st. do her vstoupili studenti ( nadsázka, satyra ), proniknutí lidového jazyka a humoru
Drama – Mastičkář – nejstarší dochované české drama, autor neznámý, příběh z bible
Příběh o Máří Magdaléně ( přichází k hrobu Krista, přináší mu hojivé masti, tvrdí, že masti od mastičkáře jsou zázračné )
A.Lyrika:
Dřevo se listím odívá – 2. pol. 14.st., vypovídá o útrapách lásky a nabádá k mlčenlivosti v lásce
Ztratila jsem milého – píseň popisující rozpor dvou milenců, klade důraz na vyjadřování pocitů
Píseň veselé chudiny

Saturday, November 26, 2005

Dalimilova Kronika

- poč. 14. st., nejstarší česky psaná veršovaná kronika
od nejstarších dob do r. 1314
autor je neznámí ( název je omyl z 16. století ), nižší šlechtic
odpor proti Němcům
funkce: posílení národního sebevědomí, jednota, vlastenectví
Oldřich a Božena
historickou spolehlivostí se Dalimilova kronika nevyrovná
Kosmově kronice, autor často nerozlišuje skutečnosti a pověs

A. Literatura měšťanská:
Hradecký rukopis – cíl: satyra, výsměch, kritika
Desatero kazanie božie – kritika lidí, kteří nedodržují desatero, rozbor těchto přikázání
Příběh o Krejčíkovi
Satiry o řemeslnících a konšelích
Satira o řeznících

Friday, November 25, 2005

Sochařství:

oproti románskému stylu ježivější
sochy svatých, madony, busty ( hlava + část hrudi )
Madona Strakonická – v Praze v Anežském klášteře
Vývojové tendence:
1. laicizace
2. demokratizace
3. bohemizace ( počeštění )
4. aktualizace ( zpřítomnění ) – aktuální otázky

Literatura

A. Literatura šlechtická:
Alexandreida – přelom 13. a 14. st., autor neznámý, příslušník vysoké šlechty
rytířský epos
námět: život Alex. Velikého
autor projevil v díle vlastenecké cítění, když líčí pocity, jichž se doslalo Alex.
v Babylonu, touží po tom, aby takového krále měli i Češi, neboť by nehrozilo
nebezpečí od Německých přistěhovalců

Thursday, November 24, 2005

Malířství:

deskové obrazy s náměty svatých, vysoké štíhlé postavy, v obličeji citový výraz
neznalost perspektivy, jednobarevné pozadí
velikost postav odpovídala jejich významu
Malíři – Mistři:
Mistr Vyšebrodský – kostel ve Vyšším Brodě – obrazy ze života Krista
Mistr Třeboňský – kostel v Třeboni – obraz z mrtvých vstání
Mistr Theodorik – dvorní malíř Karla 4., výzdoba kaple na Karlštejně – Nebeské
vojsko, Světec. Kaple sv. Kříže na Karlštejně

Wednesday, November 23, 2005

Gotická literatura a kultura

poč. 13. až poč. 15. století
- období posledních Přemyslovců, nástup Lucemburků, rozvoj měst, obchodu, dopravy……….
- problémy Češi – Němci

Architektura: žebrová klenba, lomený oblouk, stavby lehké, prosvětlené, vzdušné, vysoké, štíhlé sloupy, mozaiková okna, nad vchodovými dveřmi kulaté okno – rozeta
katedrály: druh kostela, obrovský, nádherně zdobený
- Chrám sv. Víta, Chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, Týnský Chrám v Praze
kláštery: Vyšší Brod, Zlatá Koruna
hrady: Karlštejn, Zvíkov
kamenný most v Písku
Stavitelé: Petr Parléř ( Chrám sv. Víta )

Monday, November 21, 2005

Moravskopanonské legendy

– pojednávají o C. a M.
Život sv. Václava – první staroslověnská legenda, konec 10. st., Václav byl zavražděn bratrem Boleslavem
písně: Hospodine pomiluj ny ( smiluj se nad námi, konec 10. st., funkce hymny )
Svatý Václave ( autor se obrací ke sv. Václavovi, aby zachoval český národ )
kroniky: literární žánr, zobrazuje události v časovém sledu
Kosmas: Kronika česká - psána latinsky, poč. 12. st. , krásný jazyk, próza i poezie, od nejstarších dob po Kosmovu smrt ( 1125 )
zdroje: příběhy starců, co sám prožil, co kde přečetl
koncem 11. st. staroslověnština vytlačena latinou, zrušen Sázavský klášter
staré pověsti české

Dvorská lyrika:

- většinou zpívána nebo přednášena za doprovodu hudby
přednašeči: trubaduři – jižní Francie, minesengři – Anglie, minstři – Německo
náměty: láska k ženám
žánry: epistola – milostný dopis, pastorela – pastýřská píseň

Počátky české literatury ve staroslověnštině

Velká Morava – vládne kníže Rastislav
Východofranská říše – vliv Němců – spolupráce s Byzancí – kníže Rastislav vyslal posly – přicházejí Cyril a metoděj ze Soluně ( Jugoslávie ) v roce 863
 význam jazykový: vznik písma hlaholice, později cyrilice, ( žáci Cyrila založily azbuku )
význam náboženský: staroslověnština se stala náboženským jazykem, vzniklo biskupství
význam politický: posílení spolupráce s Byzancí a oslabení vlivu Franské říše

Proglas – předmluva k překladu bible, veršovaná ( 2. pol. 9. st. )
hl. myšlenka: vyzdvižení kultury, vzdělanosti, literatury a dorozumívání
legendy – vypráví o životě svatých, zázracích které vykonali a mučednické smrti

Sunday, November 20, 2005

Literatura

epika. hl. hrdinové bývají stateční, čestní, věrní panovníkovi a milující vlast ( rytíři )

Král Artuš – kulatý stůl

Francie – Píseň o Rolandovi ( rytíř družiny Karla Velikého ), Rusko – Slovo o pluku Igorově, Španělsko – Píseň o Cidovi
U nás nemáme z této doby národního hrdinu, ( v období N.O. vyrobeny falsifikáty – rukopis Zelenohorský a rukopis Královedvorský ( Linda a Hanka ))

Tristián a Isolda
T. má pro svého krále Marka přivést I.. Král už byl starý a I. si nechala od své chůvy namíchat nápoj lásky, aby se do něj zamilovala. Nedopatřením nápoj vypíjí T. a I. I. se provdá za krále Marka, ale miluje T.. Král to zjistí a vyžene T.. I. začíná chřadnout a král posílá loď pro T.. Při návratu mají na lodi vyvěsit černé nebo bílé vlajky. V případě že ho najdou resp. nenajdou. T. se podaří najít, ale omylem jsou vyvěšeny černé plachty. Loď přijíždí do přístavu. I. schází k moři a umírá. T. vyskočí z lodi, dobíhá k I. a umírá také.

Friday, November 18, 2005

9. – 13. století – ranný feudalismus

Pranská říše – první pevnější státní celek ( navazuje na antiku )
nejvzdělanější lidé – duchovní, centrum vzdělanosti kláštery ( bible - výchova + vzdělání )

Románská kultura

Architektura: sloupy, kulatý oblouk, masivní stavby, mohutné zdi, jednoduchá malé zdobenost, malá okna
rotundy: kruhovité stavby – kulatý půdorys – opsida ( sv. Jiří na Řípu, sv. Martina na Vyšehradě, Sázavský klášter ( centrum staroslovenštiny ), Strahovský klášter………)

Sochařství: sloupy, výzdobné portály
Malířství: nástěnné malířství, náboženské náměty, na stěnách kaplí a klášterů, malobarevné, většinou černobílé obrazy v knihách

Thursday, November 17, 2005

Nový zákon

řecky psaný obsahuje vylíčení života Ježíše Krista a jeho učení ve čtverém podání jeho učedníků (Matouš, Marek, Lukáš, Jan) -> ve čtyřech knihách – evangeliích

-evangelium (4 ks) = dobrá zpráva, radostná zvěst; (svědectví o Ježíši Kr.)
- skutky apoštolů – o působení Kristových žáků, o rozvoji křesťanských náboženských obcí
- zjevení Janovo (apokalypsa) – jeho cílem je ukázat skrytý smysl události (hlavně o slávě a síle Ježíše Krista)

Tuesday, November 15, 2005

Složení:

- základ: 5 knih Mojžíšových – v knihách Genesis a Exodus je vylíčeno stvoření světa a člověka, život prarodičů (Adam a Eva), prvotní hřích, zavraždění Kaina Ábelem, potopa světa, vznik národů atd.

- biblické příběhy:
O stvoření světa: nejdříve Bůh stvořil nebe a zemi (Genesis)
Adam a Eva: Porušili zákon a utrhli jablko.
Kein a Abel – K. zabil A. a K. byl odvržen od společnosti (bratrovražda z nenávisti)
O potopě světa: Bůh chtěl lidi potrestat. Noe postavil archu, vzal tam zvířata, začalo pršet a zachránil se jen koráb.
Josef a jeho synové: Syni prodali Josefa do otroctví a dostal se do Egypta.
Židé v Egyptě: 10 egypt. ran; Faraon nevěřil, že Bůh je tak mocný; Mojžíš – vůdce Izraelců (Izraelci byli v Egyptě v otroctví).
David a Goliáš: Perštejci x Izraelci; Goliáš (obr) x David (malý, chytrý)
Šalamoun: Syn Davida, Š. byl moudrý od Boha, aby dobře vládl Izraelcům. Šalamoun autor Písně písní.
Samson a Dalila: S. syn neplodné ženy díky Bohovi, S. síla byla ve vlasech, seznámil se s Dalilou a ta prozradila Perštejcům sílu ve vlasech, ostříhali ho a dali do vězení. Poté vlasy dorostly a vyhrál a umřel.

Hebrejská literatura – Bible (Izrael)

Je umění starověkých palestinských Židů, užívající hebrejský jazyk.
Největším přínosem pro světovou kulturu se stala Bible.
Bible (písmo svaté) – nejčtenější a nejrozšířenější kniha na světě. Soubor textů a pravidel náboženské víry. Skládá se z Nového a Starého zákona (zákon je zde ve významu smlouvy mezi bohem křesťany) Tato kniha je základ pro dvě světové náboženství Judaismus a Křesťanství.
Starý zákon
- řídí se heslem: "Oko za oko, zub za zub."
- soubor názorů na svět a člověka
- zabývá se dějinami Židů, že Bůh stvořil člověka, dal mu dar života, zjevil člověku zákon.
- obsahuje vyprávění o stvoření světa, o prvotním hříchu Adama a Evy, o hříšném životě lidstva vedoucí až k potopě, o dějinách vyvoleného národa Izraele.

Monday, November 14, 2005

Čínská literatura

Používala znakové písmo, hlavní směry byly konfucianismus a taoismus, čín. lit. byla více lyrická. Pro dálný východ znamenala Čína totéž co antika pro Evropu.

• LI PO – básník, optimistický, témata: milostná, přírodní, pozitivní prožitek života
dílo: Tři kumpáni – veselý, rozverný námět, autor pije víno s měsícem, se sebou a svým stínem
• TU FU– námět: nenávist k válce, neštěstí, skromnost, bída, realistický a pesimistický básník; dílo: Vítěz se psem a černou korouhví

Čínskou historii ovlivnila tři velká učení
- buddhismus – učí, že na tomto světě platí zákon odplaty a utrpení. Člověk se vymaní
z těchto zákonů a dosáhne vysvobození = nirvána
- konfucianismus – Konfucius – čín. spisovatel a filosof, učil hledat harmonii a mír (pomocí odpovědnosti, kázni a laskavosti)
- taoismus – nabádá člověka k osvobození se od společenských a jazykových konvencí a splynutí s přirozenou cestou bytí.

Sunday, November 13, 2005

Indická literatura

Rozvíjela se na území dnešního Pákistánu a Indie. Centrem se stalo povodí řek Indus a Ganga.
Nejstarší památky jsou Védy – souhrnný název pro posvátná písma hinduistů, vědění, hymnické skladby; etymologicky s českým věda.
Bohy představují přírodní útvary a síly. Jsou psány veršované hymny, prosby a modlitby. Dílo:
• epos Mahábhárata – jeden z největších eposů světa, vyprávění o válce 2 (bharatovských) rodů, je zde množství příběhů, epizod, náboženské, filozof. a všeobecné představy, názory starých Indů, šířil se původně ústně => hodně dialogy
• Kamasútra – slavné světské dílo je příručkou sexuálního života bohaté městské spol.

Friday, November 11, 2005

Egyptská literatura

Egypťané používali hieroglyfické písmo a psali na papyrus. Známi bohové jsou Usír a Ré - bůh slunečního kotouče. Věřili v posmrtný život za předpokladu zachování tělesné schránky. Dílo:
• Vlastní životopis Sinuhetův (1950 l.př. Kr.) – S. vysoký král. úředník se dozvěděl o vraždě krále, podílel se i na ní prý harém pod správou Sinuheta. On i když se cítí nevinen utíká do Sýrie -> vojevůdce, přemůže obra, ale chtěl by zpět do Egypta, nový egypt. král ho vyzve, aby se vrátil; - dílo oblíbeno pro lehkost, humor, sebeironii a přesvědčivé líčení, zápas Sinuheta a obra přirovnáván k boji Davida a Goliáše.

Thursday, November 10, 2005

Sumerská literatura

Je jedna z nejstarších písemných dochovaných literatur. Sumerové psali klínovým písmem, které vyrývali do hliněných destiček. Toto písmo převzali i ostatní národy a bylo dochováno. Sum. lit. obsahuje texty (mýty) o stvoření světa, o potopě (pak i v Bibli), o bozích, hrdinné, vládcovské eposy, školní skladby (deníky), náboženské skladby. K nejstarším památkám patří:
• lyrická skladba Nářek nad zkázou města Uru
• hrdinský epos Epos o Gilgamešovi – zapsán na 12 tabulkách (motiv hledání věčného života a smyslu lidské existence; 2/3 bůh a 1/3 člověk, nutil lidi hodně pracovat, lidé prosí bohy o pomoc, bohy stvořen silák Enkidu – vítězný boj s G. pak přátelství, později Enkidu za urážku bohyně Ištar (bohyně války a lásky) proklet a umírá a G. se s žalu chce stát nesmrtelným, ale to se mu nepovede; - hl. hrdina hledá nesmrtelnost a zjistí, že ta je v tom, co po sobě člověk zanechá)
Epos - rozsáhlá veršovaná epická skladba s dějem, jež plyne pomalu s různými odbočkami a popisem situací

Wednesday, November 09, 2005

laska na inzerat

omantická komedie vypráví příběh rozvedené pětatřicátnice Sarah, za kterou její sestry podají seznamovací inzerát a přivedou jí tak do cesty sympatického stavitele lodí Jakea. Když se ale na obzoru objeví ještě jeden muž, musí se Sarah rozhodnout, o koho stojí víc. Režisér Gary David Goldberg, který zatím pracoval spíš pro televizi a jméno si udělat jako spolutvůrce sitcomu Všichni starostovi muži, obsadil do hlavních rolích Diane Laneovou a Johna Cusacka, kteří díky svým kvalitám jinak průměrnou komedii lehce povznášejí nad průměr.

Monday, November 07, 2005

Thomas

Thomasova nejslavnější hra s oblíbenou zápletkou záměny osob vznikla vlastně na objednávku pro vynikajícího herce viktoriánské doby Penleyho. Světovou premiéru měla tato třeskutá situační komedie v únoru 1892 a od té doby slaví už jen úspěchy. Byl podle ní natočen němý film se Sydem Chaplinem, uváděla se v televizi, v roce 1940 dosáhla v newyorském nastudování 1644 repríz. Roku 1948 vznikla muzikálová adaptace Kde je Charlie? a podle ní byl natočen stejnojmenný film. U nás proslula Charleyova teta například v podání Vlasty Buriana, Jozefa Krónera a zejména pak v podání Lubomíra Lipského v Divadle ABC roku 1964. Inscenaci tehdy režíroval Ivan Weiss, dočkala se 248 repríz a televizního přenosu. Inscenace Milana Schejbala, s Janem Hrušínským v hlavní roli muže převlečeného za ženu, už překročila hranici půldruhé stovky repríz a neustále dál rozveseluje diváky všech věkových kategorií.

Sunday, November 06, 2005

Vše o ženách

Vše o ženách je brilantní inscenací o ženské mentalitě, o radostech a bolestech poloviny lidstva kdekoli na Zemi. Od holek z naší školky zajdeme na návštěvu k světobolné učitelce, pod ní bydlící matce, která se snaží usmířit své dvě dcery..Dotkneme se ženské žárlivosti, zúčastníme se konkursu na sekretářku generálního ředitele a začneme i skončíme v domově důchodců, s nádhernou paletou vzpomínek na časy krásy, a s pointou, která žertovnému i dojemnému dění na scéně dává smysl.

Wednesday, November 02, 2005

snoubordaci 3

Na podzim příštího roku se objeví na plátnech kin nový český film z režiséra Karla Janáka.Tvůrce úspěšných Snowboarďáků stihl přes léto natočit Rafťáky a od
včerejška už pracuje na Ro(c)ku podvraťáků. Také v tomto filmu, který má dospívat společně s herci, ztvárňují hlavní role Vojtěch Kotek a Jiří Mádl. O projektu hovoří producent Marek Štencl

Tuesday, November 01, 2005

olomoucka vystava

V olomoucké galerii Patro mají lidé ode dneška možnost shlédnout díla českých výtvarníků 20. století.Josef Čapek, Josef Drtikol, Kamil Lhoták, Jan Zrzavý, Karel Svolinský či Toyen jsou ti, jejichž "malé věci" galerie představuje.Jde z větší části o díla, která doposud dlela v soukromých sbírkách a jsou tedy veřejnosti neznámá. Některá z nich budou nejspíš vystavena vůbec poprvé.Na výstavě se představí zhruba 40 prací slavných autorů. Jde zejména o akvarely, pastely a kresby. "Většina z nich se ke svým současným majitelům dostala ve druhé polovině 20. století. Od té doby nebyla veřejně téměř prezentována. Domnívám se, že v Olomouci dosud podobná výstava takového rozsahu nebyla," sdělil galerista Libor Gašparovič.